Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Zespół Szkół w Czaplinku

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE * TECHNIKUM * SZKOŁA BRANŻOWA

  1. Home
  2. /
  3. PEER SUPPORT
  4. /
  5. PEER SUPPORT – WSPARCIE RÓWIEŚNICZE W ZAKRESIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO MŁODZIEŻY

PEER SUPPORT – WSPARCIE RÓWIEŚNICZE W ZAKRESIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO MŁODZIEŻY

W Zespole Szkół w Czaplinku realizowany jest pilotażowy projekt wsparcia rówieśniczego – Peer Support. Kilka słów o założeniach projektu:

PEER SUPPORT to projekt pilotażowy dotyczący Wsparcia rówieśniczego w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne. Projekt jest realizowany w latach 2024–2028 przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.

Celem projektu jest stworzenie i przetestowanie rozwiązań metody wsparcia dla uczniów i uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na pomocy rówieśniczej, tzw. Metodzie Peer Support, która następnie będzie mogła być wprowadzona systemowo do polskich szkół ponadpodstawowych.

Peer Support w szkołach, to zorganizowana forma pomocy emocjonalnej, udzielanej przez uczniów i uczennice swoim rówieśnikom w sytuacjach trudnych, stresujących lub wymagających wsparcia społecznego.

Jest to również skuteczna metoda budowania relacji, wzmacniania kompetencji społecznych i poprawy klimatu oraz atmosfery w szkole.

Wyzwania, z jakimi mierzy się współczesna młodzież – takie jak przewlekły stres, trudności emocjonalne, przemoc rówieśnicza, hejt, samotność czy trudności w nawiązywaniu relacji społecznych – wskazują na pilną potrzebę tworzenia systemowych rozwiązań wspierających zdrowie psychiczne uczennic i uczniów. Mając powyższe na uwadze, konieczne jest wprowadzenie działań, które będą nie tylko dostępne, ale i realnie obecne w codziennym życiu szkoły, odpowiadając na potrzeby emocjonalne młodych ludzi.

• Metoda Peer Support wychodzi naprzeciw tym potrzebom, proponując rozwiązanie oparte na naturalnym zasobie środowiska uczniowskiego – tj. relacjach rówieśniczych.

• Jej główne założenie opiera się na idei, że uczniowie i uczennice mogą pełnić istotną rolę w procesie wzajemnego wsparcia, szczególnie gdy łączy ich podobne doświadczenie rozwojowe oraz zbliżony kontekst życiowy.

• Centralnym elementem tej metody jest budowanie bezpiecznej przestrzeni relacyjnej, w której możliwe staje się otwarte mówienie o emocjach, dzielenie się trudnościami oraz wspólne poszukiwanie sposobów radzenia sobie z wyzwaniami.

• Placówki oświatowe stanowią naturalną przestrzeń do pracy w obszarze emocjonalnego dobrostanu. To właśnie w niej kształtują się podstawowe

kompetencje społeczne, rozwija się poczucie tożsamości oraz buduje przynależność do wspólnoty.

• Na jakość tego rozwoju wpływa wiele czynników – relacje z rówieśnikami i nauczycielami, poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, a także możliwość swobodnego wyrażania własnych potrzeb. Metoda Peer Support wspiera te procesy, tworząc warunki do rozwoju młodych ludzi zarówno jako indywidualności, jak i aktywnych uczestników życia szkolnego.

• Wdrożenie Peer Support w szkołach ponadpodstawowych ma charakter nie tylko profilaktyczny, ale również edukacyjny. Wspiera ona uczniów w rozwijaniu miękkich kompetencji, takich jak empatia, skuteczna komunikacja, współpraca i odpowiedzialność za innych. Jednocześnie umożliwia szybsze zauważenie trudności emocjonalnych i skuteczne kierowanie uczniów do odpowiednich form wsparcia.

• Metoda została zaprojektowana jako elastyczne narzędzie, możliwe do zaadaptowania w różnych kontekstach szkolnych. Jej siłą jest przemyślana struktura: obecność koordynatora szkolnego, przygotowanie uczniów do pełnienia roli wspierającej oraz stworzenie jasnych procedur działania. Dzięki temu możliwe jest stopniowe budowanie kultury szkoły opartej na wzajemnym zaufaniu i trosce o dobrostan wszystkich członków społeczności.

• Istotnym elementem Metody jest również jej inkluzywny charakter – zakłada ona dostępność i adekwatność działań również dla uczniów z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Wsparcie rówieśnicze projektowane jest w sposób wrażliwy na różnorodność potrzeb rozwojowych, społecznych i emocjonalnych, nie wykluczając nikogo z udziału w tym procesie – ani jako odbiorcy wsparcia, ani jako jego aktywnego uczestnika. Takie podejście wzmacnia poczucie przynależności i sprzyja budowaniu kultury szkoły opartej na wzajemnej akceptacji i równości. Wdrożenie metody wspiera zarówno profilaktykę problemów zdrowia psychicznego, jak i wczesną interwencję, umożliwiając kierowanie uczniów do odpowiednich form pomocy.

secretcats.pl - tworzenie stron internetowych